Hvor ofte går du fjellturer?

Blant de mest terapeutiske måtene å trene kroppen på, finner vi lange turer i skog og mark – særlig til fjells. Det er ikke alltid det frister å trene i en svett gymsal eller et bråkete treningssenter, og da er det fint at vi bor i et land mye massevis av muligheter for fjellturer. Dette gjelder nesten uansett hvor du bor i landet. Lange turer er også en perfekt måte å trene sammen med andre på.

Fordeler med fjellturer

At kroppen får god trening når du trasker i de bratte og ulendte oppoverbakkene sier seg selv, samtidig som denne formen for trening byr på mange flere fordeler. Å trene ute er alltid fint fordi du får frisk luft, og det er ikke mange steder luften er renere enn langt oppe på fjellet. Her er det som regel masse uberørt natur og lite industri, i tillegg byr store deler av det norske landskapet på spektakulær utsikt.

Ting å huske på

Bare det å være på toppen og nyte stillheten og alt omgivelsene har å by på av naturskapte severdigheter er godt for sinnet. Når du skal legge treningsøkten til fjells, er det mange ting å huske på. Det er ikke bare når vi trener på treningssenteret at riktig utstyr er essensielt. På vei opp fjellet er det kjempeviktig å ha på gode sko og sokker, slik at føttene trives. Du må selvfølgelig også kle deg etter været.

Avhengig av hvor lenge du skal være ute er det lurt å ha med forsyninger også, og ikke minst vann. Det er viktig å ta seg noen slurker nå og da, akkurat som på treningssenteret. Du vil jo nødig bli dehydrert. Dersom du skal på lang tur og bærer sekk, skal du vite at det også er god trening – særlig for ryggen. Her er det imidlertid viktig ikke å overdrive vekten.

Postet i Ymse
cafe-blog