Seniorer trenger også fysisk aktivitet

Det er fort gjort å «sette seg ned» den dagen man går av med pensjon eller kjenner at kroppen svikter. Men det er faktisk da det er viktig å ikke bli stillesittende. Det trenger ikke å kreve mye av deg Du tenker kanskje at vi mener du skal finne et treningssenter for å «pumpe jern». Det er derimot absolutt ikke det vi krever. Du trenger faktisk bare å ta på deg gode sko og traske en tur i skogen. Da får du både frisk luft og trim samtidig, noe som vi vet er bra for både kropp og sjel. Mangler

Fortsett å lese

Tips til deg som vil ha treningsrom hjemme

Er du lei av å måtte dra ut av huset og til treningssenteret for å trene? Har du et rom i huset som bare står der? Hvorfor ikke lage et eget treningsrom? Det er faktisk ikke så vanskelig som mange kanskje tror. Så lenge man vet hva målet med treningen er, kan man investere deretter. Men det er jo dyrt, tenker du. Ja, det kan absolutt bli dyrt. Det blir jo hva du gjør det til selv, men mye trening kan gjøres med egen kroppsvekt, og krever derfor ikke det dyreste utstyret. Har du penger i sikte i nær fremtid,

Fortsett å lese

Tips for å leve den komplette trenings-livsstilen

Stadig flere nordmenn får øynene opp for trening. Og når man først har fått øynene opp for det, er det veldig fort for å bli skikkelig bitt av den basillen. Det er allerede veldig mange her til lands som baserer hele, eller store deler av livet sitt, rundt nettopp trening. Og det er ikke uten grunn. Trening er for mange veldig gøy, og for alle veldig sunt og godt for både kropp & sinn. Hvis du ønsker å ta livsstilen rundt trening et hakk videre, er denne artikkelen for deg. Her skal vi gå gjennom diverse ting man kan gjøre

Fortsett å lese

Hva er viktigst av trening og kosthold, og hvorfor er det viktig?

Heldigvis er det stadig flere som bruker tid på trening, og stadig flere som er bevisste på kostholdet sitt. Dette er ikke bare viktig, men det er også veldig bra. Forskningsrapporter viser nemlig at det er flere overvektige i verden nå enn det er undervektige. Så det at vi nå er mer opptatte av trening og kosthold enn før, er altså et veldig positivt tegn. I tillegg til en positivt fysisk helseeffekt, er det også en rekke andre dokumenterte positive effekter med regelmessig trening og et sunt kosthold. Kan man ikke kose seg når man har et sunt kosthold? Jo,

Fortsett å lese

Tren deg glad

Det er viktig å ta vare på den fysiske helsen, men det er like viktig å ta vare på den psykiske helsen. Du kan gjøre det på mange måter, for eksempel gjennom å spise sunt. Sunn mat hjelper både på fysisk helse og den kan bedre humøret ditt. Andre ting som påvirker den psykiske helsen er søvn. og selvsagt trening. Det skal ikke mye til Du trenger ikke å trene som en gal for å oppnå helsefordeler. Det gjelder i hvert fall dersom du trener for å motvirke depresjon. Vinterdepresjon er noe som rammer mange, og for å unngå dette,

Fortsett å lese

Oppgitt og lat – veien til fitness kortere enn du tror

Alle som trener og er aktive har hatt perioder i livet der de har spurt seg selv hva de driver med. De står opp grytidlig for å løpe 14 kilometer eller løfter hundrevis av kilo i benkpress. De har et overskudd du aldri har sett maken til. For mange starter trenings-livet med at de har en nedtur. Det kan være problemer på jobben, kroniske plager som ikke slipper taket eller psykiske lidelser. Men alle har de muligheten til å lykkes med trening. Det gjelder å se på mulighetene for å bli en aktiv person som trener jevnlig. Trening for å

Fortsett å lese

Trening og kosthold – hvordan finner man balansen?

De fleste som har drevet med trening en stund, vet at kostholdet er en helt avgjørende faktor i å få den kroppen man ønsker seg. Samtidig kan dette være noe som er ganske krevende å få til. Hvordan treffer man den riktige balansen mellom trening og næringsinntak? Mange som trener, er opptatt av å unngå et for høyt kaloriinntak fordi de ønsker å gå ned i vekt. Da er det lett å glemme at kroppen trenger nok kalorier og proteiner for å bygge muskler. Det innebærer at selv det å kjøpe godteri online ikke nødvendigvis er feil, spesielt ikke dersom

Fortsett å lese

Hvor ofte går du fjellturer?

Blant de mest terapeutiske måtene å trene kroppen på, finner vi lange turer i skog og mark – særlig til fjells. Det er ikke alltid det frister å trene i en svett gymsal eller et bråkete treningssenter, og da er det fint at vi bor i et land mye massevis av muligheter for fjellturer. Dette gjelder nesten uansett hvor du bor i landet. Lange turer er også en perfekt måte å trene sammen med andre på. Fordeler med fjellturer At kroppen får god trening når du trasker i de bratte og ulendte oppoverbakkene sier seg selv, samtidig som denne formen

Fortsett å lese

Oppussing som treningsform

Oppussing er neppe det første du tenker på når du reflekterer over begrepet trening. Vi tenker heller på spinningtimer, løpeturer i skog og mark eller styrketrening på diverse treningssentre. Likevel er det ikke til å stikke under stol at mange av de som kan kalle seg “godt trent” driver med variert trening, og oppussing kan absolutt bli nevnt i denne sammenhengen. Perioder der du pusser opp er ofte tidkrevende, som kan resultere i mindre tid til trening. I denne artikkelen ser vi på hvorfor oppussing i seg selv er en fysisk aktivitet. Derfor trenger du ikke å ha dårlig samvittighet

Fortsett å lese

Variert styrketrening

Våren er endelig her, og temperaturene gjør det mulig å trene ute. Det er en etterlengtet forandring, og med den spesielle tiden vi er inne i nå, er det viktigere enn noen gang før å kunne bevege seg utendørs. Det er ikke uvanlig å miste motivasjon når hverdagen blir monoton, og du ser de samme rommene hele tiden. Inspirasjonen til å finne nye øvelser og måter å trene på, er heller ikke så lett å finne. Det vi alle må huske på, er at det vanskeligste delen er å komme i gang. Når vi først har begynt på treningsøkten, går

Fortsett å lese

cafe-blog