Oppgitt og lat – veien til fitness kortere enn du tror

Alle som trener og er aktive har hatt perioder i livet der de har spurt seg selv hva de driver med. De står opp grytidlig for å løpe 14 kilometer eller løfter hundrevis av kilo i benkpress. De har et overskudd du aldri har sett maken til. For mange starter trenings-livet med at de har en nedtur. Det kan være problemer på jobben, kroniske plager som ikke slipper taket eller psykiske lidelser. Men alle har de muligheten til å lykkes med trening. Det gjelder å se på mulighetene for å bli en aktiv person som trener jevnlig. Trening for å

Fortsett å lese

Trening og kosthold – hvordan finner man balansen?

De fleste som har drevet med trening en stund, vet at kostholdet er en helt avgjørende faktor i å få den kroppen man ønsker seg. Samtidig kan dette være noe som er ganske krevende å få til. Hvordan treffer man den riktige balansen mellom trening og næringsinntak? Mange som trener, er opptatt av å unngå et for høyt kaloriinntak fordi de ønsker å gå ned i vekt. Da er det lett å glemme at kroppen trenger nok kalorier og proteiner for å bygge muskler. Det innebærer at selv det å kjøpe godteri online ikke nødvendigvis er feil, spesielt ikke dersom

Fortsett å lese

Hvor ofte går du fjellturer?

Blant de mest terapeutiske måtene å trene kroppen på, finner vi lange turer i skog og mark – særlig til fjells. Det er ikke alltid det frister å trene i en svett gymsal eller et bråkete treningssenter, og da er det fint at vi bor i et land mye massevis av muligheter for fjellturer. Dette gjelder nesten uansett hvor du bor i landet. Lange turer er også en perfekt måte å trene sammen med andre på. Fordeler med fjellturer At kroppen får god trening når du trasker i de bratte og ulendte oppoverbakkene sier seg selv, samtidig som denne formen

Fortsett å lese

Oppussing som treningsform

Oppussing er neppe det første du tenker på når du reflekterer over begrepet trening. Vi tenker heller på spinningtimer, løpeturer i skog og mark eller styrketrening på diverse treningssentre. Likevel er det ikke til å stikke under stol at mange av de som kan kalle seg “godt trent” driver med variert trening, og oppussing kan absolutt bli nevnt i denne sammenhengen. Perioder der du pusser opp er ofte tidkrevende, som kan resultere i mindre tid til trening. I denne artikkelen ser vi på hvorfor oppussing i seg selv er en fysisk aktivitet. Derfor trenger du ikke å ha dårlig samvittighet

Fortsett å lese

Variert styrketrening

Våren er endelig her, og temperaturene gjør det mulig å trene ute. Det er en etterlengtet forandring, og med den spesielle tiden vi er inne i nå, er det viktigere enn noen gang før å kunne bevege seg utendørs. Det er ikke uvanlig å miste motivasjon når hverdagen blir monoton, og du ser de samme rommene hele tiden. Inspirasjonen til å finne nye øvelser og måter å trene på, er heller ikke så lett å finne. Det vi alle må huske på, er at det vanskeligste delen er å komme i gang. Når vi først har begynt på treningsøkten, går

Fortsett å lese

Slik har du ikke trent yoga før

Over hele verden har hundretusenvis av fans, om ikke millioner, trykket Adriene Mishler til sitt bryst. For de som ikke kjenner henne, er dette selveste Adriene fra Yoga with Adriene – den mest populære yoga-kanalen på YouTube. Det er nesten umulig å gjøre et søk på yoga uten at hennes navn dukker opp. Adriene har revolusjonert hvordan folk gjør yoga – hjemme i sin egen stue. Hennes filosofi er at yoga skal være tilgjengelig for alle, og hennes mantra er: finn det som føles godt. Hun finnes ikke selvhøytidelig og ler ofte av seg selv, noe som er med på

Fortsett å lese

Trening

I denne artikkelen skal vi snakke om trening, og hvordan man kan øke resultatet av innsatsen som man legger ned i dette. Det vil si at vi skal gå igjennom målsettingen sin, diett og treningsplan. La oss begynne med å se på hva vi ønsker å oppnå med treningen. Målsetting Det finnes mange forskjellige øvelser og ting man kan drive med som kommer til å øke ferdigheten din i akkurat det området. Husk at trening og fitness handler i all hovedsak om ferdigheter. Dersom man vil øke utholdenheten sin så kan man gjøre øvelser som varer lenger, for eksempel å

Fortsett å lese

Rolige langturer for utholdenhet og fettforbrenning.

Uansett om du driver med en utholdenhetsidrett, eller har fokus på styrketrening, kan løping være en svært god del av din treningsmiks. Hvorfor er rolig løping bra for deg? Rolige langturer har lenge vært anbefalt for alle løpere, men spesielt for nybegynnere. Samtidig er all løping en effektiv måte å forbrenne fett på. En felle som mange løpere går i er å faktisk trene med for høy intensitet. Det kan høres selvmotsigende ut å ta det roligere på trening, de aller fleste vil gjerne ta i med full kraft hele tiden. Men for å utvikle utholdenheten din, og kroppens evne

Fortsett å lese

Rolige langturer for utholdenhet og fettforbrenning.

Uansett om du driver med en utholdenhetsidrett, eller har fokus på styrketrening, kan løping være en svært god del av din treningsmiks. Hvorfor er rolig løping bra for deg? Rolige langturer har lenge vært anbefalt for alle løpere, men spesielt for nybegynnere. Samtidig er all løping en effektiv måte å forbrenne fett på. En felle som mange løpere går i er å faktisk trene med for høy intensitet. Det kan høres selvmotsigende ut å ta det roligere på trening, de aller fleste vil gjerne ta i med full kraft hele tiden. Men for å utvikle utholdenheten din, og kroppens evne

Fortsett å lese

Kan målet være veien?

Ofte hører man at det er veien som er målet, og i og for seg er det riktig. Om man klarer å nyte den veien man går, gjerne livet man lever, så har man nådd veldig langt. Når det gjelder trening, kan likevel det å sette seg et mål, gi grobunn for å holde ut trening på et jevnt og stabilt nivå over lang tid. Trening som skal gi resultat er nemlig noe som krever en ekstra innsats, i lang tid fremover. Det er lett å falle for fristelsen å hvile på sofaen en kveld og vips, så er man

Fortsett å lese

cafe-blog