Trening

I denne artikkelen skal vi snakke om trening, og hvordan man kan øke resultatet av innsatsen som man legger ned i dette. Det vil si at vi skal gå igjennom målsettingen sin, diett og treningsplan. La oss begynne med å se på hva vi ønsker å oppnå med treningen.

Målsetting

Det finnes mange forskjellige øvelser og ting man kan drive med som kommer til å øke ferdigheten din i akkurat det området. Husk at trening og fitness handler i all hovedsak om ferdigheter.

Dersom man vil øke utholdenheten sin så kan man gjøre øvelser som varer lenger, for eksempel å svømme eller løpe lengre distanser over lengre tid. Hvis man heller vil bli sterkere så kan man begynne med styrketrening. Dette inkluderer i all hovedsak å løfte vekter, men kan også bli gjort med forskjellige andre øvelser som kun innebærer kroppsvekt. Dette er derimot ikke det letteste dersom man bare er interessert i å få større muskler.

Det er nemlig ikke slik at man nødvendigvis blir sterkere bare fordi man har synlige muskler, fordi det finnes mange forskjellige typer styrker. Man kan for eksempel bli veldig flink på en type øvelser, men dette gir deg ikke nødvendigvis funksjonell styrke. Det anbefales derfor at man kombinerer alle typer øvelser dersom det ikke er noe spesielt du strever etter.

Hvis du er ute etter å se bra ut, så kan du også sjekke Nordic Hair dersom du mangler hår og vil få tilbake manken din!

Diett

Det viktigste du bør fokusere på er å innse hva maten din faktisk inneholder. Dette innebærer å se nærmere på næringsinnholdet til maten din og regne ut hva du får i deg av fett, protein og karbohydrater. Det du vil generelt fokusere på er 50% karbohydrater, 30% protein og 20% fett.

Du bør også investere i en vekt slik at du kan måle hvor mye du spiser. Det finnes applikasjoner på telefonen din som kan hjelpe deg å regne ut hvor mye du får i deg, og hvis du vil opprettholde vekten din så kan du prøve deg på cirka 2.500 kalorier om dagen. Dersom du legger på deg, selv om du spiser sunt og rent, så kan du redusere inntaket. Det anbefales at du spiser ting som havregryn, tunfisk, ris, og røde linser. Unngå å spise usunne ting som sukker og godteri. Drikk vann, tran, Biola og innta kosttilskudd.

Treningsplan

Du bør starte med tre treninger i uken. Du kan dele opp øktene slik at du får nok hvile og restitusjon mellom disse dagene. Det er viktig å hvile mellom treningen, hvis ikke kan du risikere å slite ut kroppen din i begynnelsen. Fordel de forskjellige muskelgruppene for styrkeløfting, legg til kondisjonstrening og for eksempel noen runder med boksing.

Utenom det så bør du tøye ut hver eneste dag, og også sitte i en varm badstue så ofte som mulig for å løse opp knuter i musklene. Husk også å holde konsentrasjonen for å unngå skader og gjøre øvelsene riktig.