Løpetrening og den gode effekten av denne

Trening blir bare mer og mer viktig for oss som bor i Skandinavia. Ekspertene hevder at trening er alfa og omega for en sterk og fleksibel kropp og psykologene hevder at det finnes koblinger i hjernen som henger veldig sterkt sammen med det mentale. Dette betyr i praksis at om man trener regelmessig så vil man gi kroppen både mer energi til å klare alt man skal på en vanlig dag og i tillegg få det godt med seg selv mentalt. Noe av grunnen til at trening er så godt for oss er de signalstoffene som skilles ut når vi tar oss en skikkelig utfordrende og god treningsøkt. Disse signalstoffene kalles dopamin og serotonin. Et annet navn på disse er «kjærlighets-hormonene». Dopamin og Serotonin er de hormonene som skiller ut godfølelsen og glede. For oss som bor i det kalde nord så er trening ekstra viktig. Mangel på sollys kan gjøre oss trøtte og tiltaksløse og da hjelper det med en skikkelig god treningsøkt i kombinasjon med vitamin D. Mange stiller også høye krav til treningen, den skal være spennende og lystbetont og instruktørene skal være gode.

Tre gode tips til løpetrening

Ingrid Kristiansen er en av Norges beste på løping hun vet også at man kommer langt med tre treningsøkter i uken, bare man gjør det beste ut av det. Som rutinert løper har hun vunnet flere av de ordentlig store maraton-løpene rundt om i hele verden. Blant annet maratonløp i London hele 4 ganger og maratonløp i Boston. Hennes tips fungerer kjempegodt om man gjennomfører og klarer å få til en god kontinuitet.

  • Tips nummer 1 : Intervalltrening

Den første økten mener hun skal gå til å trene intervaller. Først så varmer man opp kroppen i 15 til 20 minutter og veksler så mellom intense 40 sekunder maks ytelse fulgt av 20 sekunder avslapping.

Dette skal man gjenta 10 ganger og så skal man fortsette med nye 10 minutter med intervalltrening på samme måten. Denne måten å trene på er intens men kroppen kommer til å takke deg!

  • Tips nummer 2 : Rolig og behagelig jogging

Poenget med denne økten nummer to er at man skal jogge rolig og behagelig. Spesielt om man er nybegynner og ikke har løpt så masse før så er jogging i middels eller lavt tempo viktig for dette gjør at man beholder motivasjonen til å løpe regelmessig og det føles mer behagelig. Når man har skaffet seg enda mer erfaring med løping kan man gjerne øke intensiteten og om man løper så er 30 til 40 minutter mer enn godt nok.

  • Tips nummer 3 : Blandingsøkt

Det smarteste er å legge den siste økten til helgen, da vil man også ha mye bedre tid til å gjennomføre en lang treningsøkt. Langkjøringen man legger til helgen vil også gi deg en meget god effekt. Her kan man gjennomføre en god blanding av løping og en rask gange.