Effekten av lett trening

Det er blitt forsket lenge og vel på alle typer treningsformer. Lett trening skal gi oss bedre helse og de norske helsemyndighetene anbefaler alle nordmenn til å være i skikkelig aktivitet minst en halvtime til en time daglig. Uansett hvor aktiv man er i hverdagen så vil alle former for trening spille inn både på humøret og bedre immunforsvar. I tillegg så vil man få redusert sin risiko for kreft og andre sykdommer. Lett trening innebærer ofte å trene sammen med gode venner eller familie som er helsebringende i seg selv fordi vi alle er sosiale dyr. Trening vil også gi deg en bedre og dypere søvn og som en effekt av dette vil man våkne opp uthvilt og energisk og klar for en ny dag.

Gode tips til bedre fysisk form er for eksempel å gå til jobben, å gå i trapper fremfor heisen om man skal på besøk til venner eller familie som bor i blokk med mange etasjer. I tillegg så kan man sykle eller svømme eller til og med gå eller drive med yoga i rolig tempo, man vil merke effekten av denne treningen uansett. Dessuten så ligger det vitenskapelige bevis til grunn for at regelmessig lett eller moderat trening vil skape og opprettholde en god fysisk form og et godt immunforsvar.

Trener man mer enn bare de anbefalte 30 til 60 minuttene hver dag så vil man også få økt helsegevinst i form av en sterkere kropp og et stabilt humør i tillegg til mye bedre konsentrasjon.

Alt dette kommer til nytte både i arbeidslivet og i privatlivet og man vil også være et godt forbilde.