Rolige langturer for utholdenhet og fettforbrenning.

Uansett om du driver med en utholdenhetsidrett, eller har fokus på styrketrening, kan løping være en svært god del av din treningsmiks.

Hvorfor er rolig løping bra for deg?

Rolige langturer har lenge vært anbefalt for alle løpere, men spesielt for nybegynnere. Samtidig er all løping en effektiv måte å forbrenne fett på.

En felle som mange løpere går i er å faktisk trene med for høy intensitet. Det kan høres selvmotsigende ut å ta det roligere på trening, de aller fleste vil gjerne ta i med full kraft hele tiden. Men for å utvikle utholdenheten din, og kroppens evne til å benytte fett som energikilde, er det viktig å trene med lav intensitet. Når du løper rolig over lang tid vil du både styrke hjertet og lungenes evne til å yte over tid, og samtidig lære kroppen å benytte fett som energikilde i tillegg til karbohydrater.

Løping for deg som hovedsakelig driver med styrketrening

Hvis du egentlig har fokus på styrketrening, bør du likevel trene løping i tillegg. Det kan være at selve løpingen er helt uinteressant for deg, men du vil dra stor nytte av løpetreningen. Dels vil du få høyere utholdenhet, som du har nytte av også innenfor eksplosiv styrketrening, men du vil dessuten forbrenne fett.

Spesielt hvis du trener mye styrketrening, er det vanskelig å få en god balanse mellom næringsstoffer du trenger for oppbygging av musklene dine, og andre deler av et sunt kosthold, uten å forbrenne noe med for eksempel løping. Slik som du bruker ulike teknikkdeler for å bygge opp en teknisk løsning, må du bruke ulike elementer i din trening for å bygge opp en korrekt miks.

Rolig løping for deg som vil løpe raskt

Rolig løping er spesielt viktig for deg som vil løpe raskt. For at kroppen skal utvikle seg, må du ha en god balanse mellom intensiv trening og rolig trening som bygger utholdenhet.

Du kan til og med ta det så rolig at du bytter på å løpe og gå. Det finnes en rekke ulike treningsprogram på nettet som fokuserer på denne teknikken, også i løpet av for eksempel et maraton. Det finnes mange som virkelig ikke vil gå i løpet av en konkurranse, men du kan få en svært god tid også med gåpauser. Mentalt kan det dessuten være nyttig å dele opp et løp i mange ulike deler, med korte pauser innimellom.

Derfor kan det være nyttig å øve på å ta gåpauser allerede under dine rolige langturer, for å håndtere temposkifter mellom middels rask løping og gåing på en god måte. Du vil sannsynligvis bli overasket over hvor godt det gjennomsnittlige tempoet blir når du blander løping og gåing.