Kan målet være veien?

Ofte hører man at det er veien som er målet, og i og for seg er det riktig. Om man klarer å nyte den veien man går, gjerne livet man lever, så har man nådd veldig langt. Når det gjelder trening, kan likevel det å sette seg et mål, gi grobunn for å holde ut trening på et jevnt og stabilt nivå over lang tid.

Trening som skal gi resultat er nemlig noe som krever en ekstra innsats, i lang tid fremover. Det er lett å falle for fristelsen å hvile på sofaen en kveld og vips, så er man ute av den fine tendensen. Det å oppdra barn krever klær fra kidsbrandstore, eller andre og mange års oppdragelse og læring. Akkurat som å ha barn, kan man ikke gå bort fra sine oppgaver. Det gjelder også når man skal trene.

Trening kan ta mye tid i hverdagen, noe som gjør at mange gir opp. Men har man lite tid til trening kan man også prøve nye treningsmetoder.

Det som kanskje kan være enklere for å holde ut med smerter, krav og stadige avbrytelser fra det å slappe av, er å sette seg noen mål. Dersom man vet at om tre måneder så skal man løpe halvmaraton eller delta på et friidretts-stevne, ja da blir kanskje veien enklere. Målet har staket ut veien som man skal gå.

Delmål

For å klare dette, kan man sette seg delmål. Delmål er geniale fordi de kommer med mye jevnere mellomrom. Delmål kan settes for hver trening, for ukeslutt eller slutten av måneden. Jo flere delmål man kan tilpasse jo flere påminner har man for å holde det gående med treningen.

Delmålene kan være satt opp på ulike måter utfri hvilken idrett man bedriver. Driver man med kondisjons-idrett kan man sette seg slike typer mål:

  • Antall kilometer løpt per dag, uke, måned
  • Antall treninger
  • Tid på 1 km, 5 km, 10 km, 20 km osv.
  • Måling av puls
  • Vekt-mål

Driver man med anaerob trening, for eksempel styrketrening eller sprint-trening, er det andre delmål man kan sette seg:

  • Puls etter intervalltrening med måling
  • Økning i benkpress, markløft osv.
  • Antall treninger
  • Vekt-mål

Målet blir en bonus

Ved å ha et mål å trene til, vil den virke som en bonus på den som utøver idretten. Det kan være smart å velge et mål godt fram i tid, spesielt om man har vært inaktiv en god stund på forhånd. Kroppen skal gjennom en rekke utfordringer, som for eksempel smerter og stivhet. Dette er ting som kan gjøre det vanskeligere å holde ut. Et tips er å trene sammen med andre, i en klubb eller mindre gjeng som alle har samme mål.

Dette blir både givende og enklere å forholde seg til, da det føles ut som litt av ansvaret tas bort fra skuldrene.

Det sies at veien er målet, men av og til kreves det og at man har et mål. Uansett hvilken vei man velger å se det på, er det å ta dette på alvor med på å gjøre at man kan klare det man setter seg fore.