Hvorfor trener du?

Vektløfter gjør seg klar

Ah, trening er et diskusjonspunkt som ikke vil forsvinne fra det norske samfunnet med det første. Det er noe vi alle skal gjøre, helst trives med, og vises resultater av. Sannheten er jo selvfølgelig som alle andre hobbyer: noen elsker det, andre ikke. Så da er det jo viktig å stille seg selv et enkelt spørsmål: hvorfor trener du? Det kan høres selvfølgelig ut, men mange gjør faktisk aldri det, men tvinger seg gjennom treningstimer simpelthen fordi det er det de «skal» gjøre. Vil du komme i bedre form? Gå ned i vekt? Har du et mål som et maraton eller noe annet? Ved å identifisere målet er det lettere å motivere seg selv til å holde det gående. Arbeid som gjøres for arbeidets skyld blir Sisyfos-arbeid: Vi trives rett og slett ikke med å gjøre ting uten en god grunn.

Kvinne feirer fullført økt

Mang en sportslig interesse har faktisk blitt født på den enkle måten. Det er lettere å ta på seg løpeskoene om det er en grunn til at du gjør det. Du vet med deg selv at maratonet ikke bare blir gjennomførbart, men også mindre smertefullt og lettere dersom du tar deg tiden til å trene deg opp i forveien. Alle lar seg naturligvis ikke motivere at et maraton, men se det som et eksempel. Når folk fyller 30 og 40 er det andre gode grunner til å trene også: vil du ha en sterk rygg og bein når du er 80? forebygg allergi, demens og kroppslige plager ved å legge inn en innsats i dag. Vi trenger ikke alle bli olympiske utøvere, det holder å føle at man har en grunn til å komme seg på treningssenteret, og at man arbeider seg mot noe spesifikt. Det være seg maraton, bedre knær, sterkere mentale prestasjoner eller rett og slett… sommerkroppen. Når du har satt deg målet finnes det andre små «life hacks» du kan gjøre for å lure kroppen til å bli mer motivert.

Skap momentum

Ung kvinne trener på matte

Har du tenkt over det merkelige fenomenet ved at man føler at man kan løpe raskere og lengre fordi man har nytt treningstøy på seg? Hjernen er en merkelig ting, og motivasjon kan komme fra der merkeligste steder. Men det finnes nok av forskning som dokumenterer at det er reelt. Compression tights er et eksempel: det finnes ingen god dokumentasjon på at det har noen som helst positiv effekt på din prestasjon – bortsett fra hvis du tror at den har det. Og den troen kan dytte deg over mållinja raskere, eller hjelpe deg å løfte tyngre, enda så irrasjonelt det er. Å bruke penger på klær er naturligvis ikke det eneste. Å få med deg en kompis gir et sosialt press om å fortsette. Noen liker å bli med i klasser. Å hyre inn en Personlig Trener er kanskje kun en metode for noen, men for mange har det hjulpet dem godt i gang. Det viktigste er å ikke bare tenke at du skal eller bør trene, men tenke over hvorfor du gjør det og hvordan du kan gjøre det til en opplevelse du kan nyte.