Kan målet være veien?

Ofte hører man at det er veien som er målet, og i og for seg er det riktig. Om man klarer å nyte den veien man går, gjerne livet man lever, så har man nådd veldig langt. Når det gjelder trening, kan likevel det å sette seg et mål, gi grobunn for å holde ut trening på et jevnt og stabilt nivå over lang tid. Trening som skal gi resultat er nemlig noe som krever en ekstra innsats, i lang tid fremover. Det er lett å falle for fristelsen å hvile på sofaen en kveld og vips, så er man

Fortsett å lese

Hvordan det er greit å mislykkes

Du føler deg trist. Skuffet. Mislykket. Du føler deg rett og slett som en taper, fordi igjen klarte du ikke å følge trening og kosthold tidsplanen din. Dette skjer hver eneste gang. Hver eneste gang mislykkes du. Hver eneste gang, men du vet bare ikke hva du kan gjøre annerledes. Sannheten er at vi har alle gått gjennom denne opplevelsen; denne syklusen av evig depresjon og mislykkelse. Til tross for alle disse tankene du har om deg selv er de bare uproduktive, for det er greit å mislykkes. Slutt syklusen Alle ønsker å se og føle seg fantastisk ut. Derfor

Fortsett å lese

Hvorfor trener du?

Vektløfter gjør seg klar

Ah, trening er et diskusjonspunkt som ikke vil forsvinne fra det norske samfunnet med det første. Det er noe vi alle skal gjøre, helst trives med, og vises resultater av. Sannheten er jo selvfølgelig som alle andre hobbyer: noen elsker det, andre ikke. Så da er det jo viktig å stille seg selv et enkelt spørsmål: hvorfor trener du? Det kan høres selvfølgelig ut, men mange gjør faktisk aldri det, men tvinger seg gjennom treningstimer simpelthen fordi det er det de «skal» gjøre. Vil du komme i bedre form? Gå ned i vekt? Har du et mål som et maraton

Fortsett å lese

Evig ung med trening!

Sliten vektløfter på gulvet

Vi blir alle gamle en gang, og selv om det kan virke som det tar lengre og lengre tid før neste generasjon blir gamlinger, er det sikkert og visst at tiden innhenter oss alle. Men, for de som ønsker å holde seg i form og møte alderdommen sunne og friske, så er det håp. Mange undersøkelser har gjentatte ganger vist at man holder seg frisk vesentlig lengre om man hadde en aktiv livstil med trening i begynnelsen og midten av livet. Dette gjelder ikke bare idrettsstjerner, men også for såkalte hverdagsmosjonister og folk med sport som hobby. Det er selvfølgelig

Fortsett å lese

Finn dine treningssko på 1-2-3

Skal du kjøpe deg nye treningssko? Du ønsker å kjøpe de beste treningsskoene på 1-2-3, og har ikke tid til å farte rundt fra butikk til butikk. Internett er tingen da, her kan du google deg frem til gode tester av treningssko. Med stadig endringer i design og teknologi kommer det hele tiden nye treningssko. Det finnes tester som viser oversikt over de beste treningsskoene, og butikker som selger de. Du finner varianter av butikker for alle treningsformer. Du finner solide og lekre treningssko for løp, styrketrening, crossfit, fitness osv. Her er nettbutikker for deg som trener med gode fri-frakt

Fortsett å lese

Løpetrening og den gode effekten av denne

Trening blir bare mer og mer viktig for oss som bor i Skandinavia. Ekspertene hevder at trening er alfa og omega for en sterk og fleksibel kropp og psykologene hevder at det finnes koblinger i hjernen som henger veldig sterkt sammen med det mentale. Dette betyr i praksis at om man trener regelmessig så vil man gi kroppen både mer energi til å klare alt man skal på en vanlig dag og i tillegg få det godt med seg selv mentalt. Noe av grunnen til at trening er så godt for oss er de signalstoffene som skilles ut når vi

Fortsett å lese

Yoga og myk trening

Yoga har absolutt fått et oppsving i popularitet de seneste årene. Yogalærerutdanningen blir bare mer og mer populær og mange melder at de har meldt seg av en stressende tilværelse som kontormedarbeider eller andre krevende jobber for å ta fatt på en sunnere livsstil som yogalærer. Yogatrening handler ikke bare om selve treningsøvelsene, det er også en livsstil og mye av grunnen til at yoga nettopp har blitt så populært her i vesten er at mange har liv som er overfylt og dette skaper stress. Yogaen sine verdier hører til mindfulness, der man skal ha fokus på øyeblikket og være

Fortsett å lese

Styrketrening og hvorfor det er særlig viktig for kvinner

Styrketrening for kvinner er på full fart inn i samfunnet. Styrketrening har til enhver tid vært viktig men særlig kvinner begynner å se verdien av tung styrketrening og hvilken effekt det vil ha både på deres egen livskvalitet og det å bygge en sterk og sunn kropp slik at man tåler mye mer. 5 grunner til at styrketrening er bra for kvinner Grunn nummer 1 : Mange kvinner får et løft i selvtilliten etter å ha trent styrke en god stund. Etter at man har trent styrke en periode og utfordret seg selv med ulike styrkeøvelser så vil man også

Fortsett å lese

Kondisjonstrening og moderate treningsformer

God kondisjon er en av de viktigste faktorene for god helse og for å forebygge sykdom. Om man trener kondisjon regelmessig uavhengig om man er kvinne eller mann så vil man øke kroppens kapasitet. Den største fordelen er at man gjennom kondisjonstrening forbedrer både kroppens blodgjennomstrømning men også hjertets kapasitet til å pumpe ut blod. Rådene fra helsenorge er å være i aktivitet omtrent 150 minutter per uke. Det er også mulig å kombinere trening med høy og moderat intensitet eller bare trene med høyere intensitet og dermed korte ned tiden som man bruker på å trene ukentlig. Gode eksempler

Fortsett å lese

Lett trening for eldre

  Kroppen vår er som skapt for å bevege seg masse og enhver kropp vil respondere godt på ulike former for trening til langt opp i pensjonsalder. Om man i tillegg har vært eksepsjonelt god til å trene hele sitt voksne liv og attpåtil hatt allsidige treningsformer så skal man få igjen for dette i form av en sterk og solid rygg, et sterkt skjelett og generelt en kropp som holder seg meget godt og meget sterk og fleksibel veldig lenge. Er man heldig så unngår man benskjørhet også. Trening for seniorer Det er mange ulike treningsformer som fungerer godt

Fortsett å lese